Samenwerken in de Logistiek: Hoe Kruidvat en Cornelissen Al 25 Jaar Innoveren
Wat gebeurt er als een retailer en een logistiek dienstverlener niet alleen samenwerken, maar écht als partners optrekken? In deze aflevering van de Logistiek met… iPodcast duiken we in de 25 jaar lange samenwerking tussen Kruidvat (AS Watson) en logistiek dienstverlener Cornelissen.
Yvette Heijwegen (Supply Chain Director Health & Beauty Benelux bij AS Watson) en Mark van der Drift (CEO van de Cornelissen Groep) nemen je mee achter de schermen van een partnership dat begon bij leveringen van A naar B — en inmiddels uitgegroeid is tot een partnerschap van innovatie, verduurzaming en wederzijds vertrouwen.
Yvette is verantwoordelijk voor de bevoorrading van honderden Kruidvat-winkels; Mark zorgt ervoor dat de goederen er daadwerkelijk komen. In plaats van alles uit te besteden of alles in eigen beheer te houden, koos AS Watson voor een hybride aanpak: Kruidvat doet de planning, Cornelissen de uitvoering.
🤝 Van leverancier naar partner
Wat begon als een logistieke samenwerking groeide uit tot een strategisch partnerschap.
“Wij kijken: wat kunnen wij goed, en wat kan iemand anders beter? En dan doen we het sámen,” aldus Yvette.
Die samenwerking gaat ver. Sommige chauffeurs van Cornelissen rijden al meer dan 25 jaar voor Kruidvat en worden inmiddels ook uitgenodigd voor bedrijfsfeesten alsof ze vaste medewerkers zijn.
⚡ Duurzaamheid vraagt om vertrouwen (en langere contracten)
Een belangrijk thema in het gesprek is duurzaamheid — en hoe lastig het is om daar als logistiek dienstverlener in te investeren als de marges klein zijn en contracten kortdurend. Mark benadrukt dat innovatie alleen lukt als er ruimte is om risico’s te delen:
“Een elektrische vrachtwagen is duurder dan een diesel. Dus moet je bereid zijn langere contracten aan te gaan, anders kan ik het niet verantwoord doen.”
Yvette bevestigt dat visie hierin leidend is. Kruidvat werkt alleen met partners die echt mee willen in de transitie. “Als een partij zegt: wij blijven gewoon diesel rijden — dan wordt het geen match.”
⚙️ Innovatie: liever fast follower dan pionier
Beide partijen hebben ervaring met experimenten die mislukten. Zo kocht Cornelissen in 2010 al een elektrische vrachtwagen — een project dat technisch en operationeel niet werkte. Ook bij Kruidvat leidde een pilot met robots in het warehouse tot frustratie.
De les? Niet elke innovatie hoeft “als eerste” – maar als je het doet, moet het wél betrouwbaar zijn.
“Wij willen best pilots doen,” zegt Yvette. “Maar als we ermee gaan rijden of werken, dan moet het 100% functioneren.”
🎙️ Luister nu!
Wil je meer weten over hoe Kruidvat en Cornelissen samen innoveren? Wat het geheim is achter een partnerschap van 25 jaar? Luister dan naar Logistiek met… Yvette Heijwegen en Mark van der Drift via de speler hieronder of in je favoriete podcast app.
Deze aflevering is opgenomen tijdens Logistiekdag 2025, het jaarlijkse logistieke inspiratie- en netwerkevent, met dank aan organisator Management Producties.