Unilever gebruikt AI om de voorraad ijs in winkels te managen

Unilever staat al jaren hoog in de lijsten als het gaat om de beste en meest effiënte supply chains. Ze investeren dan ook veel in innovatie en technologie om hun supply chain zo effiiënt mogelijk te maken. Belangrijk, want als consumenten misgrijpen in de supermarkt, op een tankstation, of op een vliegveld kunnen ze makkelijk overstappen naar een merk van de concurrent

Unilever is één van de grootste ijsleveranciers van de wereld en als zodanig onderhouden ze zo’n drie miljoen vriezers over de hele wereld. Maar hoe zorg je er nou voor dat die vriezers altijd gevuld zijn met het juiste ijs?

AI helpt met voorraadbeheer

Artificial Intelligence (AI) wordt al jaren gebruikt om supply chain en logistieke operaties efficiënter te maken. Zo berekenen algoritmes de optimale transportplanning of zorgen voor de verdeling van pick-orders in een magazijn.

In dit geval gebruikt Unilever software die met behulp van AI beelden kan analyseren. In de vriezers wordt een kleine camera geïnstalleerd. Die camera neemt ieder paar minuten een foto en upload die vervolgens naar de cloud. Met behulp van AI worden die beelden dan geanalyseer en wordt er gekeken wat de voorraad is. Hierdoor kan Unilever winkeliers nauwkeurig adviseren wat ze moeten bestellen. Dit is makkelijker en efficiënter voor zowel de winkelier als voor Unilever.

Omdat je ijs niet buiten de vriezer kunt bewaren, zullen winkeliers liever iets te weinig bestellen dan teveel. Op deze manier bestellen winkeliers altijd de juiste hoeveelheid. De winkeliers die gebruik maken van deze technologie bestellen dan ook 15-35% meer dan hun collega’s zonder.

Zowel winkeliers als Unilever hebben zo ook een beter inzicht in het aankoopgedrag van hun klanten, waardoor ze hun promotiestrategie kunnen optimaliseren en zo hun omzet verhogen.

Vooralsnog is Unilever van plan 350.000 vriezers van deze camera’s te voorzien, waarvan er inmiddels al meer dan 100.000 zijn geïnstalleerd.

Innovatie naar de mensen toe

Innoveren en investeren in de nieuwste technologie is Unilever dus niet vreemd. Een heel mooi voorbeeld hiervan is de Robomart. Een zelfrijdende winkel die naar je toe komt en waar je dan je zojuist bestelde ijs zo uit de vriezer kan halen. Helaas rijden die nog niet in Nederland rond.

De afbeelding bij dit blog is gemaakt door Dall-E

Vergelijkbare berichten