Robomart, de winkel die naar je toe komt
Vroeger reed bij ons in het dorp de SRV man rond. Dat was eigenlijk een kleine rijdende supermarkt. Heel duurzaam toen al, in een electrisch voertuig van Spykstaal. “De winkel aan huis”. SRV wagens reden niet alleen bij ons in het dorp, maar door het hele land waren er SRV mannen en vrouwen actief. Inmiddels zijn deze wagens al lang uit het straatbeeld verdwenen.

Als het aan de Amerikaanse start-up Robomart ligt, komt de rijdende supermarkt weer terug in het straatbeeld, maar dan in een volledig gemoderniseerd jasje.
De zelfrijdende supermarkt
Robomart heeft haar concept voor de zelfrijdende supermarkt ontwikkeld naar het voorbeeld van start-ups als Uber en Lyft. Via een app bestel je als het ware een supermarkt, die vervolgens komt voorrijden. De start-up ontwikkelde in eerste instantie een kleinere variant, bedoeld voor restaurants, de Oasis. Ben & Jerry’s is één van de eerste bedrijven die deze gaan gebruiken. In West Hollywood werden ook al testen gedaan, maar dat was meer een bestelwagen dan een zelfrijdende robot. De Oasis werd ook gewoon bestuurd door een chauffeur. Om de ervaring zo dicht mogelijk bij het concept van de zelfrijdende winkel te houden, hadden de chaufferus in principe geen contact met de klanten. Rond de 200 voertuigen werden door verschillende bedrijven gestest. De verschillende tests waren zo succesvol dat het ze gelukt is om 2 miljoen dollar aan investeringen binnen te halen om een nieuw concept te ontwikkelen: de Haven.
De Haven, is echt een kleine winkel die naar je toe komt. In de Haven is ruimte voor 300 SKUs en retailers kunnen er eentje bestellen gewrapped in eigen kleuren en beeldmerken. Van dit model is het wel de bedoeling dat het geheel autonoom beweegt en zonder chauffeur naar je toekomt. In eerste instantie is de Robomart alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar als het daar een succes blijkt, is het een kwestie van tijd voordat we deze rijdende supermarkten ook in Europa kunnen vinden.
De Oasis en de Haven
De Oasis is een electrisch aangedreven bestelbus die (op termijn) autonoom kan rijden. Er is plek voor ongeveer 30 SKUs en 200 kg laadvermogen. Robomart verwacht dat de Oasis gemiddeld net iets meer dan 11 orders per uur kan afwerken. Het electrische voertuig kan 12 uur rijden op één batterijlading.
De Oasis is onder andere voorzien van een automatisch openende deur, schermen om reclame op af te spelen en camera’s voor de beveiliging. Naar keuze kan Oasis geschikt worden gemaakt voor verschillende temperaturen, variërend van bevroren tot verwarmd.

Waar de Oasis een verbouwde bestelbus is, is de Haven een volledig nieuw ontworpen voertuig. Op de afbeelding hieronder is ook te zien dat er geen ruimte is voor een chauffeur. De Haven is een volledig autonoom voertuig. Er is plaats voor meer dan 300 SKUs met een totaal laadgewicht van 2000 kilo. De indeling is modulair en kan verschillende temperatuurzones omvatten. Op volle capaciteit handelt de Haven ruim 7 orders per uur af. Een volledig opgeladen Haven kan 8 uur rijden.

Zou jij je boodschappen doen via een Haven?
Fotocredit Haven en Oasis: Robomart.ai
Fotocredit SRV wagen: By Sebastiaan ter Burg – , CC BY-SA 2.0