Van klassieke advertenties naar Lead- en Demand Generation: een nieuwe marketingaanpak in de logistiek
Voor de logistieke sector is er werk aan de winkel als het gaat om marketing. Natuurlijk zijn er bedrijven die het goed doen, maar bij veel bedrijven in de sector is marketing iets dat “erbij” wordt gedaan. Het is daardoor vaak een ondergeschoven kindje. Er blijven dan veel kansen onbenut.
Conservatief, maar veranderend: marketingtrends in de logistiek
Op marketing gebied zijn bedrijven in de sector ook een stuk conservatiever en behoudender dan sommige andere sectoren, maar daar komt steeds meer verandering in.
De opkomst van SEO en waardevolle content
Websites worden beter, SEO krijgt meer aandacht en er wordt steeds meer mooie waardevolle content gecreëerd. Blogs, whitepapers, videos, webinars, podcasts… Content marketing en thought leadership krijgt een prominentere rol en het klassieke adverteren en zenden veranderd steeds meer in lead generation en demand generation.
Over dit onderwerp ging ik gesprek met Michelle Marsé van MLM Promotions. Microfoons en opnameapparatuur stonden aan, dus luister gerust mee. We spraken over websites, SEO, SEA, content marketing, en natuurlijk podcasts.
De kracht van persoonlijke verhalen in de logistiek
Steeds meer bedrijven laten de personen zien achter het bedrijf. De mensen die er daadwerkelijk voor zorgen dat hun klanten zo tevreden zijn. Het zijn juist de mensen die veel kennis hebben. Als je die kennis deelt met de markt, versterk je de positie van je merk en zullen mensen sneller aan jou denken als ze op zoek zijn naar de diensten die jij aanbiedt. En mensen doen zaken met mensen.
De mensen die zich dagelijks bezighouden met het oplossen van logistieke uitdagingen, realiseren zich soms niet eens hoe bijzonder het is wat ze doen. De “niet lullen maar poetsen”-mentaliteit is kenmerkend voor de logistiek, maar ondertussen gebeuren er zulke mooie dingen. We moeten niet vergeten te laten zien hoe mooi alles glimt.
Er is voor bedrijven in de logistieke sector nog veel winst te behalen als het gaat om marketing, brand awareness en lead- en demand generation. Hebben jullie daar vragen over? Zowel Michelle als ik helpen je daar graag mee verder.
Luister naar de podcast via de speler onderaan dit artikel, of in je favoriete podcast app!
Deze aflevering is mede mogelijk gemaakt door MLM Promotions
De afbeelding bovenaan dit blog is door ChatGPT gegenereed op basis van de tekst van dit artikel.