Elektrisch vrachtvervoer in Nederland. Hoe staan we er eigenlijk voor?
Het was 2015 toen Marie-Jose en Jeroen Baartmans het eerste zero-emissie transportbedrijf in Europa oprichtten, BREYTNER Zero Emission Transport. Twee jaar geleden al waren zij beiden te gast in mijn Engelstalige podcast Does Logistics Matter? om te praten over emissieloos transport.
Loopt Nederland voorop? Of juist niet?
Voor de tweede aflevering van Logistiek met… sprak ik opnieuw met Marie-Jose. Uiteraard werd het opnieuw een gesprek over elektrische vrachtwagens en emmissieloos transport. We zijn inmiddels twee jaar verder en daarin is veel gebeurd en op sommige vlakken ook weer niet. We praten over de stand van zaken in Nederland. Eindelijk beginnen de grote vrachtwagenfabrikanten trekkers te leveren die een trailer over langere afstanden kan brangen. Tot vorig jaar kochten Marie-Jose en Jeroen diesel vrachtwagens, waaruit de diesel aandrijflijn werd gehaald en een elektrische aandrijflijn werd gebouwd. De OEMs wilden geen vrachtwagens leveren zonder diesel motor. We spreken ook over de rol van de overheid. Op het gebied van regelgeving open we helaas wat achter en zijn we voorzichtiger dan andere landen om ons heen.
Wist je trouwens dat Marie-Jose in 2017 de eerste in Nederland (en de tweede in Europa) was die Tesla belde om een vrachtwagen te bestellen
Wil je meer weten over emissieloos transport, elektrische vrachtwagens en de Tesla Semi? Lusiter dan naar Logistiek met…Marie-Jose Baartmans via onderstaande player of zoek ons op in de app waarin jij je podcasts luistert. Vergeet je vooral niet te abonneren, zodat je geen toekomstige afleveringen mist.

Mogelijk gemaakt door BREYTNER Transport