Parkeerplaats vol elektrische vrachtwagens die aan het laden zijn
|

Totaal energieverbruik in Nederland stijgt 10% als alle vrachtwagens elektrisch zijn

Eén van de problemen die regelmatig ter sprake komt wanneer het gaat over elektrische vrachtwagens, is de huidige staat van het elektriciteitsnet in Nederland. Op veel plekken in Nederland is het moeilijk voor bedrijven om nieuwe aansluitingen te krijgen. Juist bij een overstap naar elektrische vrachtwagens hebben bedrijven vaak voor het laden van die vrachtwagens een uitbreiding van hun capaciteit en dus een nieuwe aansluiting nodig.

Als we het volledige Nederlandse vrachtwagenpark willen elektrificeren is er dus nog wel werk aan de winkel aan ons stroomnet. Maar hoeveel werk? Om daar een idee van te krijgen moeten we eerst weten hoeveel extra stroom we zouden moeten opwekken als alle vrachtwagens elektrisch zijn.

Juist deze vraag stelde zero-emission truck expert Johnny Nijenhuis op LinkedIn en hij gaf er direct het antwoord bij.

Hoeveel stroom is er nodig als alle vrachtwagens in Nederland elektrisch zijn?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst een aantal andere vragen beantwoorden. Hieronder de analyse van Johnny:

• Hoeveel kilometers er in Nederland door vrachtwagens worden gereden?
• Wat voor soort vrachtwagens dat zijn?
• Hoeveel verbruiken die vrachtwagens per kilometer?

Die eerste is makkelijk. Dat zoeken we op in de database van het CBS:

Het CBS vertelt ons dat er in Nederland 7.628.500.000 kilometer is gereden door vrachtwagens. Ongeveer 7,6 miljard kilometer dus. (2022)
Dat is trouwens inclusief 977.700.000 kilometers van buitenlandse trucks.

Mooi, dan hebben we de eerste stapje gemaakt. Ook bij de tweede vraag helpt het CBS ons snel verder:

Wat voor soort vrachtwagens zijn dat en hoeveel kilometer rijden zij? 👇

• Bakwagen tot 10t: 140,5 miljoen km
• Bakwagen tussen 10 en 20t: 764,8 miljoen km
• Bakwagen zwaarder dan 20t: 1.128,2 miljoen km
• Trekkers: 5.594,9 miljoen km

Nu moeten we alleen nog weten hoeveel die vrachtwagens per kilometer verbruiken.

In het rapport ‘𝘓𝘢𝘢𝘥𝘪𝘯𝘧𝘳𝘢𝘴𝘵𝘳𝘶𝘤𝘵𝘶𝘶𝘳 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘦𝘭𝘦𝘬𝘵𝘳𝘪𝘴𝘤𝘩𝘦 𝘷𝘰𝘦𝘳𝘵𝘶𝘪𝘨𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘴𝘵𝘢𝘥𝘴𝘭𝘰𝘨𝘪𝘴𝘵𝘪𝘦𝘬‘ staat de volgende opsomming:

• Kleine bakwagen 12t: 0,769 kWh / km
• Grote bakwagen 19t: 0,909 kWh / km
• Trekker-oplegger: 1,75 kWh / km

Omdat dit rapport alweer uit juli 2019 dateert, vult Johnny deze getallen aan met wat nieuwe ervaringscijfers. Hij rekent met de volgende verbruiken:

👉 Bakwagens tot 10t: 0,769 kWh / km
👉 Bakwagens tot 20t: 0,909 kWh / km
👉 Bakwagens boven de 20t: 1,25 kWh / km
👉 Trekkers: 1,4 kWh / km

Bakwagens tot 10t: 0,769 * 140,5 = 108,04 GWh
Bakwagens tot 20t: 0,909 * 764,8 = 695,20 GWh
Bakwagens boven 20t: 1,25 * 1.128,2 = 1.410,25 GWh

En dan nog de trekkers: 🚛

𝟭,𝟰 𝗸𝗪𝗵 / 𝗸𝗺 * 𝟱.𝟱𝟵𝟰,𝟵 𝗸𝗶𝗹𝗼𝗺𝗲𝘁𝗲𝗿𝘀 = ⚡️ 𝟳,𝟴𝟯 𝗚𝗪𝗵 ⚡️

7,83 GWh! Dat is 3,5 keer de hoeveelheid stroom van alle bakwagens bij elkaar!

Tellen we dat alles bij elkaar op, dan komen we op 10.046 GWh (gigawattuur) of makkelijker gezegd: 10,05 TWh (terrawattuur).

We hebben dus 10,5 TWh aan stroom nodig om a͟l͟l͟e͟ in Nederland gereden vrachtwagenkilometers te elektrificeren. Dat is veel stroom. Maar is het onmogelijk?

In 2022 verbruikte heel Nederland bij elkaar ongeveer 109 TWh. ⚡️🚛 Elektrische vrachtwagens zouden het totale elektriciteitsverbruik in Nederland met ongeveer 9,2% laten stijgen. ⚖️

Het effect van zero-emissie transport

🌫 In 2022 was de transportsector verantwoordelijk voor 24 miljard kilogram CO2-equivalenten aan broeikasgassen. 26% daarvan is vervoer over de weg. Die 24 miljard is 12% van de totale uitstoot van de Nederlandse economie.

🌱 Dat betekent dat we de totale uitstoot van onze economie met 3% kunnen verlagen, als we die 10,05 TWh wel duurzaam opwekken…

⚡ En ja, dat is nogal kort door de bocht en dat is nou juist lastig met vrachtwagens… Maar waar een wil is is een weg. 💪🚚

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-broeikasgassen/hoeveel-broeikasgas-stoot-de-transportsector-uit-

Met dank aan Johnny voor de input voor dit artikel.

Wil je meer weten over hoe we er in Nederland voor staan als het gaat om de transitie naar zero emissie wegtransport, luister dan de podcast aflevering Logistiek met… Johnny Nijenhuis via onderstaande speler of via waar je ook maar naar podcasts luistert.

De header image bij dit blog is het beeld dat ChatGPT heeft van een parkeerplaats vol elektrische vrachtwagens die staan te laden…

Vergelijkbare berichten