Vrouwelijke magazijnmedewerker met robots in een magazijn
|

Het magazijn van de toekomst: hoe magazijnen stapsgewijs slimmer worden

“Je kunt een prachtig plan maken, maar als je mensen niet meekrijgt, dan werkt het gewoon niet,” aldus Eric Hereijgers. En zo is het.

Het gaat hard met de innovaties in de logistieke sector. Heel hard. Maar die technologische vooruitgang stokt onmiddelijk als de mensen niet meewerken.

Dit is één van de onderwerpen in de podcastaflevering Logistiek met… Eric Hereijers. Eric is Senior Consultant Logistics bij St. Onge Company In deze aflevering praten Eric en ik over het magazijn van de toekomst. En dat begint volgens Eric bij de mens.

Continuous Improvement: meer dan bordjes ophangen

Met name bedrijven die continous improvement tot een deel van hun cultuur hebben gemaakt zijn succesvol in het implementeren van technologie. Dat gaat namelijk het beste in kleine stappen en vooral gedreven vanaf de werkvloer. Continous improvement methodieken werken bottom-up en dat maakt dat veranderingen breed gedragen worden door de mensen op de werkvloer.

AMR’s, shuttle systemen en andere beloften

Automatisering biedt enorme kansen. Zeker in een krappe arbeidsmarkt waarin avondwerk steeds moeilijker in te vullen is. Maar Eric waarschuwt ook voor te hoge verwachtingen:

“In de demo ziet het er fantastisch uit, maar in de praktijk moet het maar net passen bij jouw proces.”

Hij noemt verschillende technologieën zoals AMR’s, AutoStore en shuttle systemen, en maakt duidelijk: er is niet één magische oplossing. Alles hangt af van het type operatie, de schaal en de flexibiliteit die je nodig hebt.

Zijn advies? Begin kleinschalig, bouw ervaring op, en laat teamleiders wennen aan een andere manier van aansturen. Want dat blijkt nog wel eens een bottleneck: niet de mensen op de vloer, maar de leidinggevenden die hun controle kwijt dreigen te raken.

Van kostenpost naar concurrentiemiddel

Wat Erik misschien wel het belangrijkste vindt, is de veranderende houding ten opzichte van logistiek.

“Logistiek wordt eindelijk gezien als een bepalende factor voor klanttevredenheid, niet alleen als kostenpost,” zegt hij.

Die bewustwording zorgt ervoor dat er meer geïnvesteerd mag worden. Niet alleen in technologie, maar ook in de mensen en werkomstandigheden.

En dat is volgens hem hard nodig, zeker in een wereld waar klanten steeds sneller geleverd willen krijgen

Wil je meer weten over hoe kun je continuous improvement kunt verankeren in de organisatiecultuur? Hoe je technologie en innovatie het beste kunt implementeren? En waarom logistiek geen kostenpost is, maar juist een bron van klanttevredenheid? Luister dan naar Logistiek met… Eric Hereijers via de speler hieronder of via je favoriete podcast app.

Deze podcastaflevering is powered by:

Op 4, 5 en 6 november staat de Jaarbeurs in Utrecht weer in het teken van de logistiek met ICT & Logistiek en Logistica Next. Laat je inspireren door meer dan 200 sprekers en 300 exposanten en wissel kennis uit met duizenden professional. Kijk voor meer informatie op loginext.nl.

Vergelijkbare berichten