Disruptie is het nieuwe normaal: over visibility, silo-denken en effectief voorraadbeheer
De ene verstoring in je supply chain is nog niet voor bij, of de andere dient zich al weer aan. Hoe ga je daar mee om? Hoe hou je je klanten tevreden, terwijl je ook nog je kosten in de gaten houdt? En hoe ben je als organisatie succesvol onder deze omstandigheden. Daarover ging ik in gesprek met Jan Kraaijeveld van Slimstock, in een speciale aflevering van de Logistiek met… Podcast. Deze aflevering is gemaakt in samenwerking met ICT & Logistiek en Logistica Next, waar Jan ook zal spreken.
Hieronder vijf van de onderwerpen en vragen uit de aflevering:
1. Disruptie is het nieuwe normaal
Verstoringen in de supply chain, zoals de blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given of de gevolgen van de pandemie, lijken steeds vaker voor te komen. Deze gebeurtenissen hebben grote invloed op levertijden en voorraadbeheer. Hoe ga je om met dit “nieuwe normaal”? Bedrijven moeten flexibeler worden en beter voorbereid zijn op onverwachte gebeurtenissen. Maar hoe pak je dat?
2. Zichtbaarheid is essentieel
Inzicht in je supply chain is tegenwoordig cruciaal. Bedrijven hebben behoefte aan volledige transparantie, van leveranciersprestaties tot voorraadniveaus, om snel te kunnen reageren op veranderingen. Hoe kunnen nieuwe technologieën zoals AI en machine learning helpen bij het vergroten van deze zichtbaarheid?
3. Silo’s doorbreken voor betere samenwerking
Veel organisaties werken nog steeds in gescheiden afdelingen zonder goede samenwerking. Dit zogenaamde silo-denken belemmert een effectief supply chain-beheer. Jan benadrukt in de podcast hoe belangrijk het is om een gezamenlijke taal te ontwikkelen en de verschillende afdelingen beter met elkaar te verbinden om de bedrijfsresultaten te verbeteren.
4. Maak keuzes door te segmenteren
Eén van de belangrijkste strategieën voor effectief voorraadbeheer is het maken van keuzes op basis van segmentatie. Gebruik de 80-20-regel: identificeer de belangrijkste klanten, producten en leveranciers die de meeste waarde opleveren. Door deze segmentatie kan je beter inspelen op veranderingen in de vraag en aanbod.
5. Efficiëntie versus effectiviteit in voorraadbeheer
Het automatiseren van voorraadbeheer kan efficiënt zijn, maar het is nog belangrijker om de juiste beslissingen te nemen. Het gaat niet alleen om snel en goedkoop, maar ook om effectief voorraadbeheer dat rekening houdt met veranderende omstandigheden. Hoe vind je de balans tussen voorraadkosten en bestelkosten? De aflevering biedt handvatten om hier betere keuzes in te maken.
Wil je meer weten over deze onderwerpen en horen hoe je jouw supply chain-management kunt optimaliseren? Luister dan naar Logistiek met… Jan Kraaijeveld via de speler hieronder, of via je favoriete podcast app.
Het plaatje bij dit artikel is gemaakt met DALL E op basis van de inhoud van deze podcastaflevering