Drone en medewerker die in een magazijn samenwerken

IKEA laat met AI drones en medewerkers samenwerken

IKEA zet al langer drones in voor het tellen van voorraad. In 2023 telden al meer dan 100 drones voorraden in magazijnen in onder andere België en Nederland. Inmiddels vliegen er 250 drones rond in 73 vestigingen in 9 landen. De drones van leverancier Verity waren oorspronkelijk alleen actief buiten openingstijden. Tijdens openingstijden hebben normale IKEA bezoekers namelijk toegang tot grote delen van het magazijn, omdat klanten daar zelf produkten uit meenemen naar de kassa.

Automatisering en Veiligheid

In de vestiging in Winterslag in België is IKEA de afgelopen maanden aan het testen geweest met nieuwe functionaliteit voor hun drones, waardoor ze ook tijdens openingstijden in de magazijnen gebruikt kunnen worden. Kunstmatige intelligentie, misschien beter bekend als AI (Artificial Intelligence), maakt het nu mogelijk om de drones ook tijdens openingstijden te gebruiken. De functie van de drones blijft het controleren en optimaliseren van de voorraden, maar nu kunnen ze 24/7 worden ingezet en kunnen ze werknemers ondersteunen bij hun werkzaamheden.

Parag Parekh, Global CDO voor IKEA Retail, licht toe:

“De IKEA-drones zijn uitgerust met een algoritme dat produktlocaties identificeert en fotografeert. Daarnaast worden de dronevluchten vooraf gepland met behulp van een indoor positioneringssysteem, zodat ze efficiënt kunnen navigeren in hogere opslagniveaus. Dankzij hun mogelijkheid om obstakels te detecteren kunnen ze botsingen vermijden door hun routes aan te passen.”

Verhoging van de operationele efficiëntie

De uitrol van de drones gaat in de betreffende vestigingen de operationele efficiëntie flink verhogen. Het beheren van de voorraad kost veel tijd en mankracht en heeft ook een potentiële impact op de bezoekers. Als er gecontroleerd moet worden of een product op een hoge locatie in het magazijn ligt, moet nu soms een pad voor de klanten tijdelijk afgesloten worden. In de nieuwe situatie kunnen medewerkers met informatie die ze van de drones krijgen direct klanten informeren en maatregelen nemen.

Nauwkeurigheid van de voorraad is voor IKEA heel belangrijk. Hoe nauwkeuriger die informatie, hoe minder klanten teleurgesteld hoeven te worden met een bericht dat een product er toch niet is. En klanttevredenheid is voor IKEA van essentieel belang.

Impact op het welzijn van werknemers

Het gebruik van drones in de distributiecentra van IKEA draagt ook bij aan het welzijn van werknemers. De drones maken het werk lichter. Het controleren en tellen van de voorraad is een taak die veel van medewerkers vraagt. Het is fysiek belastend, maar ook mentaal. Het vergt een hoge mate van concentratie om 100% nauwkeurig te zijn, terwijl het werk repetitief en saai is. Nu drones veel van deze taken overnemen, kunnen werknemers zich richten op taken die zowel lichter als interessanter zijn. Dit zorgt voor een gezondere en veiligere werkomgeving, wat weer leidt tot minder incidenten en een lager verzuim en vooral ook een hogere werknemerstevredenheid.

Toekomstige Uitbreiding en Innovaties

Na de succesvolle test met de nieuwe AI-powered drones in de vestiging in Winterslag in België is IKEA van plan om het dronesysteem verder uit te breiden. Daarnaast werkt IKEA aan de ontwikkelingen van aanvullende functionaliteit voor de drones, zodat ze ook kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld het inspecteren van de magazijnstellingen.

Marcus Baumgartner, Head of Fulfilment & Core Services bij IKEA Retail, verklaart:

“We blijven de voordelen van technologie en innovatie omarmen. Ons doel is om een betere ervaring te creëren voor onze klanten en een ergonomischere werkplek voor onze werknemers.”

IKEA heeft altijd al voorop gelopen als het gaat om hun aanpak van logistiek en het is mooi om te zien hoe ze zich blijven ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten