De podcast als locomotief van de content trein
|

Een podcast is de locomotief van een lange content trein

Voor veel bedrijven in de logistieke sector is een podcast om brand awareness te vergroten een nieuw kanaal. Een podcast levert op verschillende manieren aandacht op. In dit artikel neem ik je mee langs de verschillende soorten content die je kunt maken naar aanleiding van één podcast aflevering.

Audio en videomateriaal

In een podcastaflevering praat één van je experts met de podcasthost. Eventueel kun je natuurlijk ook klanten of externe experts laten aanschuiven. De gasten in een podcastaflevering delen hun expertise en praten over trends, innovaties, uitdagingen, oplossingen of andere onderwerpen die interessant zijn voor de luisteraar.

 Een mooie lengte voor een podcastaflevering is 30 minuten, dus zo’n alfevering levert je 30 minuten mooie kwaliteit audio op. Als je de podcast ook opneemt met videocamera’s heb je ook nog 30 minuten video.

Met de audio creëer je de podcastaflevering. De video kun je gebruiken om voor platforms als YouTube of Vimeo een aflevering met videobeeld te plaatsen. Deze video kun je verrijken met afbeeldingen,screenshots van software, of grafieken, maar ook met sfeerbeelden. Denk dan aan dronebeelden van het lossen van een containerschip, of beelden van een magazijnoperatie.

Korte video fragmenten

Uit al dat materiaal zijn meerdere losse videofragmenten te knippen van een paar minuten, waarmee je specifieke onderwerpen kunt uitlichten. Deze korte videofragmenten kun je inzetten op social media, maar ook op je website of in nieuwsbrieven.

Wanneer je ze deelt kun je ze gebruiken om aandacht te vragen voor de podcastaflevering, maar je kunt ze ook voor andere campagnes inzetten.

Audiogrammen

Een audiogram is een kort fragment uit de podcast van 30-60 seconden waarmee je de mooiste uitspraken kunt uitlichten. Vaak bestaan ze uit het artwork van de podcastaflevering, bibberende of bewegende lijntje om duidelijk te maken dat er geluid is en ondertiteling. Dit format is vooral geschikt voor social media. Op LinkedIn komen ze dan ook regelmatig voorbij en de ondertiteling zorgt ervoor dat de boodschap alsnog overkomt, ook al hebben mensen hun geluid uitstaan. Een mooie manier om aandacht te vragen voor de podcastaflevering.

Wanneer je in plaats van podcastartwork een andere afbeelding gebruikt, kun je dergelijke audiogrammen ook goed gebruiken om de aandacht te richten op een productpagina, blogartikel, whitepaper, of een andere campagnepagina.

Een voorbeeld van een audiogram

Blogs, artikelen en whitepapers

Een podcastaflevering levert ook geschreven content op voor je website. Om te beginnen is er het artikel dat aankondigt dat er een nieuwe podcastaflevering is. Wanneer je te gast bent geweest in een externe podcast als Logistiek met… verschijnt er een artikel op die website en kun je een “Onze expert was te gast bij” artikel schrijven voor je eigen website. Beiden kunnen gebruikt worden om op social media aandacht te vragen voor de podcast.

Op basis van de gesprekken die in de podcastaflevering zijn gevoerd kun je minimaal één, maar vaak wel meer, blogartikelen schrijven. Die artikelen kunnen worden ingezet om opnieuw aandacht te vragen voor de podcast. Ze kunnen zo zorgen voor extra luisteraars, maar bedienen ook de mensen die liever lezen dan luisteren.

Op dezelfde manier kan een serie podcasts gebruikt worden om een whitepaper te creëren.

Wanneer het een externe podcastaflevering is, zoals Logistiek met… kun je twee versies van het artikel schrijven die dan zowel op de externe, als op de eigen site kunnen worden geplaatst.

Social mediaberichten en andere kanalen

Met al het eerder genoemde materiaal zijn tientallen social media berichten te creëren, waarmee op verschillende manieren aandacht gevraagd kan worden voor de podcast, of gebruikt worden om aandacht te vragen voor andere zaken.

Wanneer het een externe podcastaflevering, kan met de verschillende soorten content samen met de externe partij wekenlang berichten worden gedeeld naar aanleiding van de podcast. Dit levert duizenden impressies op.

Het materiaal is ook te gebruiken voor nieuwsbrieven of andere e-mailcampagnes.

En de bonus: luisteraars!

Uiteindelijk maak je ook een podcastaflevering. Want dat hadden we nog niet eens gedaan. Met al die content die je al hebt en al die impressies en websitebezoeken die je daarmee kunt genereren, heb je de investering in de podcastaflevering eigenlijk al lang terugverdiend. En dan moet het mooiste nog komen: luisteraars!

Met een podcastaflevering kun je een boodschap overbrengen aan je luisteraars, die moeilijk te evenaren is met blogposts of een whitepaper. Je kunt de luisteraar letterlijk meenemen in je verhaal. En mensen luisteren ook echt, want een podcast wordt niet gebruikt als achtergrondmuziek. Mensen die het niet interessant vinden, zetten hem uit.

Omdat je een half uur de tijd hebt, kun je luisteraars veel dieper meenemen in een verhaal. Dat maakt een podcast heel geschikt om complexere zaken over te brengen, die meer uitleg vergen. Uiteraard hoeft niet iedere aflevering complexe materie te bevatten. Belangrijkste is dat de luisteraar er wat van opsteekt en dat het prettig is om naar te luisteren. Het is ook nog eens een hele persoonlijke manier, want de luisteraar luistert naar de stem van jouw experts.

Die luisteraars kunnen trouwens op alle denkbare platformen naar zo’n aflevering luisteren. Daarnaast kun je een zogeheten embedded player op je website zetten om bezoekers van je site de mogelijkheid te geven gelijk te luisteren. Dit kan op de voorpagina en in de artikelen die over de podcastaflevering gaan, maar ook op andere campagnepagina’s.

Een voorbeeld van zo’n embedded player:

Een podcast is de locomotief van een ware content trein

De titel zegt het al. Een podcastaflevering is een locomotief voor een ware content trein. Een enkele aflevering levert je een hele stapel marketingmateriaal die je op verschillende manieren kunt inzetten. Wanneer het een externe podcast is, levert dat nog meer extra exposure en impressies op.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van het sponsoren van een podcastaflevering van Logistiek met… of mijn internationale Does Logistics Matter? Podcast?

Wil je meer weten over het opzetten van een eigen podcastserie en hoe wij jou daar volledig in kunnen ontzorgen?

Plan dan een online koffiepauze met mij in via bit.ly/CoffeeWithMartijn. Ik vertel je er graag meer over. Neem wel even zelf koffie mee naar de Google Meet. ☕????

Vergelijkbare berichten