bezorger bij auto

Zo denkt men over het versturen en ontvangen van pakketten

Logistiek is altijd en overal en iedereen heeft er elke dag mee te maken. Zoals bij elke industrie gaat het uiteindelijk hoe de eindgebruiker de diensten of producten waardeert. Als producent of dienstverlener in het versturen van pakketten kun je nog zo goed je best doen, maar wanneer de consument er niet tevreden mee is, vergeet het dan maar.

Androidworld.nl bestaat als sinds 2008 en schrijft over tech in brede zin met een focus op smartphones met Android, de diensten van Google en smarthome. Deze website ondervraagt elke december zijn bezoekers over allerlei zaken. Dit jaar zaten daar ook een aantal vragen bij rondom het versturen en ontvangen van pakketten.

Het onderzoek

Voordat we de vragen doorlopen is het belangrijk om het publiek te duiden. De ondervraagden zijn bezoekers van de website en de app. Het profiel van deze bezoekers is 60% man, 39% vrouw en 1% indentificeert zich op een andere manier. Meer dan 60% van de bezoekers hebben een leeftijd tussen de 31 en 60 jaar. Daar ze een website over tech bezoeken kunnen we er vanuit gaan dat men goed is ingelezen in de materie.

Favoriete bezorger

De keuze is reuze wanneer het om het bedrijf gaat die de pakjes bezorgt. Post.nl heeft al heel lang geen alleenrecht meer op de bezorging en er zijn veel nationale en internationale bezorgdiensten die marktaandeel wegsnoepen.

Men vroeg aan de meer dan 3300 respondenten wie ze het liefst de pakketten zien afleveren (meerdere antwoorden mogelijk). Alhoewel de PostNL vaak onder vuur ligt is dit voormalige staatsbedrijf nog steeds veruit de meest populaire dienst om de pakketten van in ontvangst te nemen. Met 75% heeft ’tante Pos’ een grote voorsprong op nummer twee DHL, die met 25% de rest van de colonne aanvoert.

Sinds we de Coronacrisis achter ons gelaten hebben en velen van ons weer naar kantoor gaan (parttime of fulltime), zijn we niet altijd thuis om de pakketten te ontvangen. Dan is er de mogelijkheid om je pakket elders te laten bezorgen. Bijna 43% vind dat een slecht idee en zorgt dat ze altijd thuis zijn om het pakket in ontvangst te nemen.

Het afhaalpunt van de bezorger zelf is veruit het meest populaire alternatief. Daarnaast zegt 4,5% dat ze paketten ook op het werk laten bezorgen. Overigens zal niet elk bedrijf en met name de mensen achter de receptie daar niet blij mee zijn. Uitpuilende postkamers met pakketten van Coolblue, H&M, Zalando zorgen voor veel extra werk voor de bemanning van de receptie. Daarbij ook de vraag, wie is er verantwoordelijk voor het pakket? Immers de besteller tekent niet maar de receptionist of beveiliging van het bedrijf.

We willen best langer wachten op onze pakketten

Webshops concurreren niet alleen op prijs maar ook op service. Snelle bezorging is er daar een van. We vinden het heel erg normaal dat we onze bestelling binnen 24 uur ontvangen.

Willen we langer wachten op onze paketten?

Deze belofte zorgt voor hoge kosten bij de webshops, en druk op de vervoerders die de pakketten uitrijden in de wijken. Bij veel webshops worden er geen verzendkosten gerekend, maar waar de marge steeds kleiner wordt zal er gesneden moeten worden in de kosten.

Een van de maatregelen zou kunnen zijn is een tarief rekenen voor bezorging binnen een dag. Dat zou wel eens een positief effect kunnen hebben want 80% van de ondervraagden kiest dan toch voor de goedkoopste methode en wacht liever een dag.

Milieu

Er is nog een belangrijke reden om niet te kiezen voor een snelle bezorging en dat is het milieu. Een efficiëntere bundeling van paketten zorgt voor minder kilometers op de weg en dat is beter voor onze aarde.

wat is het verband tussen paketten en millieu

De lezers van Androidworld hebben het goed voor met ons milieu want 80% is bereik om langer te wachten op het pakket wanneer dat beter is voor de omgeving.

Wat kunnen we hiervan leren?

Wanneer we een conclusie mogen trekken op basis van het bovenstaande dan is het wel dat er draagvlak blijkt te zijn voor andere bezorgtijden. De webshops geven ons de mogelijkheid om snel en gratis de producten te ontvangen en de consument maakt daar gretig gebruik van. Dat is om het kan en niet omdat het moet. Wanneer iets gratis is maken we er gebruik van, wanneer het iets kost dan wachten we liever even.

Wil je meer informatie over het onderzoek of andere onderzoeksresultaten ontvangen, neem dan contact op met Dimitry Vleugel

Foto door Pavel Danilyuk

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *